Det krävs mycket ideellt arbete för att driva en idrottsförening. I varje färggrupp vill vi se att en förälder från varje familj deltar eller på annat sätt är behjälplig i klubben. Vi har en del myndiga åkare, vi ser gärna att en förälder fortsätter bidra till det ideella arbetet, annars är det den myndiga åkarens uppgift att delta på ett eller annat sätt för att vara behjälplig i klubben.
Som förälder/vårdnadshavare till åkare i Färjestad BK Konståkning vill vi att du/ni...
- Respekterar tränarnas beslut (gruppindelning, träningsupplägg, schemaläggning, redo för tävlingar och tester etc.)
- Hjälper till vid våra olika arrangemang, så som tävlingar, träningsdagar och shower.
- Närvarar på föräldramöten och tar till sig den information som presenteras där samt på vår hemsida.
- Gör ditt bästa vid försäljningsaktiviteter, där samtliga åkare (ej skridskoskola) bidrar med att sälja.
- Tar ansvar för ditt pass i ungdomscaféet (vi har 6 veckor under säsongen)
Föräldragrupper
Det krävs en stor portion ideellt arbete för att driva en idrottsförening. I varje färggrupp vill vi se att en förälder från varje familj deltar eller på annat sätt är behjälplig i klubben. Vi har en del myndiga åkare, vi ser gärna att en förälder fortsätter bidra till det ideella arbetet, annars är det den myndiga åkarens uppgift att delta på ett eller annat sätt för att vara behjälplig i klubben.
Varje grupp behöver utse en sammankallande som har kontakten med styrgruppen och tränarna vid behov.
Showgrupp (Tränare)
Tränarna är ansvariga för att planera showen. Det innebär inte att tränarna ska utföra allt arbete själva, utan det ansvaret ligger på nedanstående grupper. Här är ett samarbete med många arbetsgrupper nödvändigt. För att kunna sätta upp en show krävs arbetsinsatser från samtliga föräldrar.
De som ingår i denna grupp ska främst…
- Strukturera upp innehållet i showen, musik m.m.
- Informera berörda arbetsgrupper (fixargruppen behöver veta vilket tema showen har)
- Tar kontakt med pressen för att informera om showen och även bjuda in dem till showen
Arrangemangsgrupp vid tävling och show (Venus, Saturnus, Pluto)
Gruppen ansvarar för rosor, fika och lotteri i samband med tävling och show. Det innefattar planering, inköp, förberedelser och försäljning av dessa. Gruppen kan fördela ut arbetsuppgifter till övriga grupper (ex. bakning) och ska framför allt vara tillgängliga under show- och tävlingsdagarna. Vid tävling - serva domarrum med fika, lunch, beställa priser m.m.
Fixargrupp (Jupiter, Merkurius, Månen)
Fixargruppen hjälper till på klubbens arrangemang. Det innefattar bland annat att rigga kuliss med mera inför jul-och vårshow samt bära och koppla in teknisk utrustning på tävlingar. Man kontaktar tränarna och får instruktioner kring vilken rekvisita som behövs och inventerar i vårt förråd i LA. Vid tävling - ställa i ordning domarplats, kiss & cry m.m.
Försäljningsgrupp (Tellus+Blå)
Ansvarar för klubbkläder, försäljningsaktivitet m.m.
- Försäljning (Saffran, kalendrar, Newbody m.m.)
- Cafeteria (göra bemanningsschema för våra veckor i ungdomscafé)
- Hitta kontakt som kan förmedla klubbkläder, arrangera provtillfällen, beställa m.m.
Sponsring (Sanny och Viktor)
Finna nya sponsorer genom att sprida information i klubben samt ha kontakt med redan befintliga sponsorer. Du som sitter i sponsringskommittén har kontakter, har god kommunikationsförmåga och tycker att det känns roligt att sälja in klubben hos olika sponsorer.
Trivselgrupp (Föräldrar till åkare under 18 år och åkare 18 år och uppåt i Mars, Neptunus)
Ansvarar för att nya åkare och föräldrar ska känna sig välkomna i klubben. Anordnar kick-off, sommaravslutning och ev. andra trivselaktiviteter utanför isen. Det kan vara allt ifrån Halloweenkväll till kurs i håruppsättning eller andra temadagar som klubben vill genomföra. Du som sitter i trivselkommittén är en person som vill bidra till att skapa god stämning mellan föräldrar, åkare och tränare.
Tävlingsgrupp (Maria, Mariann, Ulrika och gärna någon mer)
Inför tävling:
-
Boka is och övriga lokaler som behövs, boka domare
- Skapa tävlingen i IndTA
- Gå årliga utbildningar i tävlingssystemet
- Skriva och skicka ut inbjudan
- Stämma av med domarna kring resor/boende
- Upprätta bemanningsschema för speaker, sekretariat, musikspelare
-
Sammanställa anmälningar
-
Ta fram förslag till gruppindelningar och tidsschema, stämma av detta med skiljedomaren. Skicka info till deltagande klubbar och domare.
-
Kontakta vaktmästare angående praktiska förutsättningar i ishallen, spolschema, borttagning plexiglas m.m..
Vid tävlingsdagarna: (tillsammans med arrangemangsgruppen och fixargruppen)
-
Hålla i lottningen av startordning
-
Anslå startlistor och resultatlistor i ishallen
- Koppla dator + skrivare till bedömare/domare
-
Publicera tävlingsresultat på hemsida och i IndTA
-
Sköta prisutdelning och fotografering vid prisutdelning